Pridané: 20.10.2023 | Prečítané: 1908 x
Námet na online hodinu mediálnej výchovy či slovenčiny, ktorá vedie ku kvalitnej diskusii o zdrojoch informácií.
Žiaci trávia veľa času online a nemajú veľa príležitostí diskutovať o tom, odkiaľ berú svoje informácie. Cieľom učiteľa na tejto hodine nie je primárne hodnotiť zdroje informácií, ale poukázať na ich rôznorodosť a na to, aký vplyv môžu mať na formovanie názoru jednotlivca. Táto hodina sa skladá z predprípravy (videá), overenia porozumenia rozdelenia médií, čítania serióznych, bulvárnych a konšpiračných zdrojov a moderovanej diskusie. Celá trieda sa na hodine bude venovať jednej téme z rôznych zdrojov, spoločne si predstavia plejádu informácií a budú sa baviť o ich vplyve. Takto vedené vyučovanie nám dáva priestor preskúmať informácie do hĺbky a z rôznych zdrojov a umožňuje žiakom, aby si rozšírili obraz o médiách, ktoré boli mimo ich bubliny.
Mediálna výchova: Zdroje informácií
Vek: 12 – 18 rokov
V dištančnom vzdelávaní je pi obrátených hodinách extrémne dôležitá príprava. Samotná hodina je formou videohovoru (45 + minút).
Ciele:
- Žiaci budú vedieť kriticky myslieť, prijať a spracovať informácie, formulovať svoj názor a argumentovať
- Žiaci budú vedieť používať informácie a textové pasáže z rozličných zdrojov
- Žiaci budú vedieť posúdiť vierohodnosť/spoľahlivosť/relevantnosť informačných zdrojov, na základe ktorých bol text vytvorený.
Príprava:
Príklady zdrojov, ktoré môžete na hodine využiť:
- Seriózne: aktuality.sk, sme.sk, dennikn.sk
- Bulvárne: cas.sk, topky.sk
- Konšpiračné: zemavek.sk, badatel.net, cz24.news
- Sociálne médiá: Facebook, Youtube, (Instagram, TikTok)
Hodina (45 min):
-
Úvod (5 min):
- každý si spraví reflexiu: čo sú 3 hlavné zdroje, odkiaľ čerpá informácie?
-
Rozcvička (5 min)
- prejdeme si rozdelenie médií podľa toho, ako pristupujú k faktom a do akej miery sú objektívne – seriózne médiá, bulvár, konšpiračné či dezinformačné médiá
- v tejto časti nejdeme do hlbšej diskusie o tom, čo je fakt (popisuje stav vecí a skutočností okolo nás, používa neutrálny jazyk, môžeme ho overiť) a dôveryhodný zdroj, keďže to nie je cieľom tejto hodiny – chceme len jasne uviesť rozdelenie médií, pretože s tým budeme pracovať.
- ku každému typu médií uvedie trieda zdroj (pokiaľ vedia)
- zároveň sa opýtame žiakov, či im bolo niečo z videa nejasné
-
Záver (5 min)
- každý žiak si zreflektuje, čo si z danej hodiny odnáša (ak chcú, môžu zdieľať)
- zhrnutie a poďakovanie.
Ak by ste túto tému učili offline, plán hodiny nájdete v kurze Mediálna výchova po registrácii. V rámci mediálnej výchovy na platforme nájdete aj metodiky k témam:
Čo je Zmudri?
Projekt Zmudri.sk, je online vzdelávacia platforma, na ktorej každý týždeň pribudne nový video kurz zameraný na občianske a praktické témy do života pre mladých ľudí. Video kurzy však nechcú byť len voľnočasovou aktivitou; na platforme myslíme aj na Vás, učiteľov. Môžete video kurzy využiť počas vašich hodín spolu s metodickým materiálom, ktorý je súčasťou učiteľského balíčka. Pre učiteľov 2. stupňa základných a stredných škôl poskytujeme ku kurzom metodiky na offline hodiny a námety na online aktivity. Odber všetkých video kurzov a metodických materiálov je dostupný pre všetkých učiteľov zadarmo, po registrácii.