Rady a odporúčania, ako sa učiť, nielen pre rodičov detí s vývinovými poruchami učenia sa
Volám sa Zuzana a narodila som sa v čase, keď sa nediagnostikovali vývinové poruchy učenia. Prežila som školské časy v strese a v nepohode, často som plakala doma do vankúša. Myslím si, že môj príbeh nie je ojedinelý. Napriek ťažkostiam, ktoré som prekonávala počas mojich školských čias, stala som sa učiteľkou. Dnes učím anglický jazyk na základnej škole.
Vo svojej praxi stretávam deti s rôznymi problémami a sú to aj deti s vývinovými poruchami učenia. Vďaka Komenskému inštitútu som stretla študentov, pedagógov a riaditeľov, ktorým záleží, kam ich škola smeruje a čo by chceli dosiahnuť. Mojím cieľom je otvoriť tému detí s vývinovými poruchami učenia a prostredníctvom videí zverejnených v online priestore pomôcť rodičom aj učiteľom s neľahkými otázkami, ktoré si dávajú. Ak budeme schopní prijať fakt, že každý z nás je jedinečný, nebudeme viac počuť plač dieťaťa, jeho hnev a zúfalstvo. Sme v 21. storočí a bolí ma, keď počujem, že dospelí ľudia či deti dajú dieťaťu s vývinovou poruchou učenia nálepku – hlúpe. Verím, že raz príde čas, keď deti nebudú hodnotené podľa toho, čo sa nabifľovali, ale ako kreatívne vyriešili zadanú úlohu.
Mojím cieľom je práve podpora rodičov žiakov s vývinovými poruchami učenia. Uvedomila som si, že práve stratégie učenia sú veľmi dôležité pri štúdiu.
Vybrala som z veľkého počtu stratégií desať, ktoré môžu byť nápomocné práve rodičom detí, ktoré sa v tejto náročnej dobe učia online. Sama som aj externou študentkou doktorantského štúdia na UKF a tieto stratégie používam. Inšpirovala som sa svetovou odborníčkou na stratégie učenia Barbarou Ourkley.
10 pravidiel pre úspešné učenie sa
1 POMODORO technika
POMODORO technika hovorí o čase, keď sa dieťa dokáže koncentrovať. Niektoré deti sa dokážu sústrediť 15 minút, iné 10. Dôležité je, aby sme zistili, koľko sa naše dieťa dokáže sústrediť. Zistíme to tak, že nastavíme stopky a zadáme dieťaťu úlohu. Dieťa po čase začne prejavovať nervozitu, prípadne sa začne obzerať dookola. To je POMODORO – čas, počas ktorého sa dieťa dokáže sústrediť. Po uplynutí tohto času, dáte dieťaťu prestávku. Ja osobne si dávam prestávku 10 minút. Samozrejme, táto technika slúži dieťaťu a nie dieťa technike. Takže, ak sa dieťa chvíľku niekde zdrží, nie je dôvod mu to vyčítať. Čo doporučujem robiť počas prestávky? Dieťa si môže kresliť, môže si zatancovať… mala by to byť činnosť, ktorú má dieťa rado. Niekedy si zacvičím, inokedy sa porozprávam s mamou po telefóne alebo si pozriem krátke a zaujímavé video na internete. Len pozor na ten internet. Niekedy sa môže dieťa zabudnúť a namiesto učenia si surfuje na obľúbených stránkach.
2 Vypnutie mobilu a internetu
Najväčším pokušiteľom pri učení je práve internet. Preto ak sa má dieťa učiť, nesmú mu stále pípať správy od kamarátov. Prostredie, kde sa dieťa učí, by malo byť nerušivé. Takže na priechodnú obývačku zabudnite. Ak je možné, aby malo dieťa svoj stôl pri okne, za ktorým sú stromy, tak to je fajn. Stromy upokojujú, dodávajú energiu v ťažkých chvíľach. Dieťa by si malo vybrať miestnosť, kde sa bude učiť. Malo by to byť miesto, kde sa bude cítiť dobre. Ak si vyberie, že sa bude učiť v posteli, nezačnite sa hnevať, je to v poriadku. Možno práve tam sa cíti v bezpečí. V objatí periny a podopreté vankúšom. Len sa choďte presvedčiť, či nespí. Ak si aj trochu pospí, tešte sa. Mozog práve počas spánku ukladá naučené informácie a vyplavuje nebezpečné toxíny. Spánok je neskutočne dôležitý nielen pre pamäť, ale aj pre celkový vývoj dieťaťa. Viem, čo si teraz hovoríte: Moje pätnásťročné dieťa nevie zaspať do rána. Nuž vitajte v klube. Deti v puberte s tým naozaj majú veľký problém. Ich mozog sa vyvíja a nie je taký pokojný ako u dospelých, ale ak ich naučíte odložiť mobilné zariadenia či vypnúť počítač hodinu pred spánkom, budú spať. Práve mobilná či počítačová obrazovka hovorí mozgu, že nie je čas spať, ak ich vypneme, dieťa zaspí. Je dobrý nápad zopakovať si učivo, ktoré sa dieťa učilo pred spaním. Mozog to má rád, lepšie si pamätá.
3 Testy k opakovaniu učiva patria
Toto vás asi šokovalo, ale áno, testy sú mimoriadne užitočné pri učení. Môže si ich vytvoriť dieťa. Môžete test vytvoriť vy alebo si iba požičať nejaký test z internetu či z učebnice. Testovanie je jedna z účinných stratégií učenia. Dobré učebnice majú test po každom učive. To, čo si dieťa nezapamätalo, môžeme znovu precvičiť.
4 Pamäť a čítanie alebo počúvanie
Dieťa prečíta odsek v učebnici a podá učebnicu mame. Potom jej porozpráva vlastnými slovami, o čom čítalo. Počujem vás, ako hovoríte: Ale moje dieťa je dyslektik, ťažko sa mu číta, neznáša to. Nič nebráni tomu, aby ste zobrali do ruky mobil a prečítali text z učebnice no a, samozrejme, nahrali ho. Vaše dieťa si ho môže kedykoľvek pustiť, aj pred spaním.
5 Hľadajte kľúčové slová
Pýtate sa: Čo s deťmi, ktoré si veľmi ťažko text zapamätajú? Je tu ďalšia stratégia tentoraz čítania. Výbornou pomôckou pri učení je hľadanie kľúčových slov. Práve tieto slová hrajú dôležitú rolu pri učení. V dobrých učebniciach sú farebne vyznačené. Ak vaše dieťa rozumie týmto slovám, ste na dobrej ceste. Výborná aktivita je hľadať slová v texte. Vy nájdete slovo v texte a dieťa požiadate, aby sa ho pokúsilo nájsť. Ak má veľké problémy, skráťte rozsah textu, kde slovo hľadáte.
Ďalšou čitateľskou stratégiou je skimming. Je to o zbežnom pozretí textu, aby sa zistilo, o čom text je. Spolu s vizualizáciou, teda s predstavovaním si podľa obrázkov alebo len tak pre seba, dokážu obe stratégie namotivovať deti k čítaniu.
6 Rozdelenie učiva na menšie časti je nevyhnutné
Nie je možné, aby sa dieťa učilo všetko a hneď. Máte dieťa s vývinovými poruchami učenia? V zahraničí sa tieto deti označujú ako výnimočné deti, a tieto deti potrebujú aj výnimočný prístup. Nie je to iba o tom, čo je odporúčané, ale aj o tom, čo na dieťa funguje. Každé dieťa je osobnosť a práve vy dokážete najlepšie usmerniť vaše dieťa v učení, poznaním jeho talentov, ale aj limitov, ktoré každý z nás má.
7 Každé učenie s prestávkami potrebuje aj veľkú prestávku
Hoci už viete, že istý čas sa dieťa sústredí a istý čas má prestávku, ale je tu aj čas, keď mozog potrebuje absolútny relax od všetkého, a preto nie je vhodné, aby cez víkend dieťa pracovalo na úlohách zo školy. Viem, je to náročné zvládnuť všetky vyučovacie hodiny a úlohy s tým spojené, ale aspoň jeden deň cez víkend by mal byť voľný, v lepšom prípade dva.
8 Zmeňte kanál informácií
Keď sa zaoberáte nejakou témou a vaše dieťa je už unavené, skúste zmeniť kanál informácií. Napríklad prostredníctvom videa, dokumentu, hry či textu, ktorý vy prečítate dieťaťu, ak trpí dyslexiou. Čím viac kanálov použijete, tým je väčšia šanca, že si to mozog dieťaťa uloží a zapamätá.
9 Príbehy
Metóda Loci nie je na Slovensku žiadnou novinkou. Používa sa tak, že si do vášho bytu/domu dieťa uloží pojmy, ktoré sa má naučiť. Keď odpovedá, dokáže si pomocou tejto techniky na odborné výrazy spomenúť. Mne funguje technika príbehov. Vymýšľam si bláznivý príbeh, do ktorého vkladám slová, ktoré si potrebujem zapamätať. Všimla som si, že čím je príbeh veselší, tým skôr si slová zapamätám. Výborne mi funguje aj technika skratiek, kde si slová zapamätám podľa skratky. Pokiaľ sú príbehy priveľa, vymyslite s dieťaťom vtipnú vetu, podľa ktorej si veci dokáže zapamätať.
10 Zmysel učenia sa je najlepšou motiváciou
Vždy prichádzajú aj zlé a náročné chvíľky a každé dieťa potrebuje silnú motiváciu, aby sa cez ne prenieslo. Mojou motiváciou je list od mojej profesorky, ktorá vo mňa verí. Nechcem ju sklamať, a preto sa znova prinútim učiť sa. Vytvorte si s dieťaťom list, prečo sa má učiť, čo je jeho cieľom, aký to má zmysel. Ak dieťa vidí zmysel v učení, dokáže prekonať aj nemožné, verte mi.
Dieťa s vývinovými poruchami učenia musí na sebe pracovať trikrát toľko ako dieťa bez nich. Pamäť nám funguje slabšie. Potrebujeme dlhší čas na učenie, aby sme dosiahli polovicu z toho, čo ostatní. Sme zvláštni, výnimoční a často nepochopení, ale sme tu, aby sme splnili našu životnú úlohu.