Dobrá škola
Pridané: 18.12.2020 | Komentárov: | Prečítané: 3491 x
Ako zlepšiť spoluprácu žiakov, vizualizáciu učiva a participáciu na vyučovaní v online vzdelávaní
Počas dištančného vyučovania mi chýba kvalitný zobrazovací nástroj na vizualizáciu učiva. V podmienkach prezenčnej výuky je poruke tabuľa. V online prostredí ju nahrádzam zdieľaním powerpointovej prezentácie s potrebnými mapami, obrázkami, prípadne bežným Wordom, do ktorého píšem potrebné kľúčové slová, pojmy, roky či mená. Pokiaľ to doplním nastrihaným videom, ktoré analyzujeme, hodina je zaujímavejšia, ako keď žiaci vidia štyridsaťpäť minút iba hlavu svojho učiteľa.
Pridané: 11.12.2020 | Komentárov: | Prečítané: 1685 x
Námet na online hodinu informatiky alebo triednickej hodiny o kyberšikane. Hodina je zasadená do online priestoru v dištančnom vzdelávaní.
Dištančné vzdelávanie dlhodobo transformovalo mnohé triedy na virtuálny home office. Kontakt so žiakmi sa obmedzil (v tom lepšom prípade) na Zoom videohodiny a správy cez Edupage. Dobrou správou je, že v dištančnom vzdelávaní sa znížil počet prípadov klasickej šikany, pretože sa žiaci nevidia osobne. Nie každý učiteľ však vie, ako žiaci medzi sebou interagujú na sociálnych sieťach a nie každý žiak vie, ako sa slušne správať v online priestore.
Pridané: 19.11.2020 | Komentárov: | Prečítané: 1709 x
Parita patrí medzi jednoduchšie matematické pojmy. Má však významnú propedeutickú hodnotu, lebo je jedným z prvých abstraktných pojmov. Ďakujeme jej za úvahy, ktoré viedli k vnímaniu nekonečna ako „reálneho“ objektu. Cez ňu pytagorejci pochopili, že úvahy o konkrétnych číslach sa dajú nahradiť úvahami o ich spoločných vlastnostiach. Takýmto príkladom je dôkaz toho, že výsledok súčtu dvoch nepárnych čísel je párny. Využíva manipuláciu s kamienkami. Tento postup časom viedol k objavu ešte zložitejších zákonitostí.
Pridané: 16.11.2020 | Komentárov: | Prečítané: 1658 x
Výborní učitelia, múdri, silní, skvelí, najlepší… Všetci si prajeme mať v našich školách nielen vzdelaných, ale aj „vedomých“ učiteľov. S inšpirovaním a vzdelávaním učiteľov máme v Inštitúte DAPHNE bohaté skúsenosti, keďže environmentálnej výchove a vzdelávaniu (nielen učiteľov) sa na Slovensku venujeme už 20 rokov. Tentoraz sme vzdelávanie, v spolupráci s koučom a lektorom Karolom Herianom, obohatili o nový rozmer: naším cieľom bolo vytvoriť príručku na posilnenie učiteľov a odhaliť tajomstvo „vedomého učiteľa“.
Pridané: 28.10.2020 | Komentárov: | Prečítané: 2175 x
Zavreté školy sú veľkou výzvou na motiváciu a sebadisciplínu. Na školskom home office si žiaci a študenti prechádzajú rovnakými nástrahami ako dospeláci – majú veľa slobody, ale aj kopu povinností a nie vždy sa darí všetko plniť bez stresov. Dištančné vzdelávanie im ponúka priestor objaviť, ako radi pracujú a experimentovať s tým, čo im vyhovuje. Môžu sa o svojich pracovných návykoch a preferenciách dozvedieť veľa užitočných vecí, ktoré by v bežnom školskom režime nemali šancu objaviť. Kľúčové v tomto období je, aby si vybudovali základné zručnosti učenia sa, aby zvládli online vzdelávanie bez zbytočnej frustrácie.
Pridané: 26.10.2020 | Komentárov: | Prečítané: 1662 x
Žiaci II. stupňa základných škôl a stredoškoláci v súčasnosti nechodia do škôl – minimálne ďalší mesiac (a možno aj dlhšie) bude vyučovanie prebiehať online. Opakuje sa tak situácia z jari tohto roku, kedy školy zostali zatvorené takmer tri mesiace. Na každej škole sa musel pedagogický zbor ku vzniknutej situácii nejako postaviť a vytvoriť plán online vyučovania. Školy pritom postupujú rozdielne, keďže presnejšie usmernenie zhora neexistuje. (To je však v poriadku, keďže každá škola má iné podmienky.)
Pridané: 6.10.2020 | Komentárov: | Prečítané: 1702 x
Máme za sebou prvý mesiac prvého školského roka po zmene vlády a pri tejto príležitosti chce Slovenská komora učiteľov upriamiť pozornosť na 3 hlavné priority nového školského roka, ktoré vníma ako dôležité pre zvyšovanie kvality školstva s mottom: „Dobrá trieda stojí na dobrej zborovni.“
Pridané: 1.10.2020 | Komentárov: | Prečítané: 1569 x
Na výber najúspešnejších 10 finalistov a finalistiek mala porota stanovené kritériá, ktoré sú v súlade so svetovým formátom Global Teacher Prize. Je medzi nimi podpora vzdelávacieho úspechu každého žiaka, vytváranie šíriteľných inovatívnych alebo osvedčených foriem výučby, spolupráca so vzdelávacím organizáciami na Slovensku aj v zahraničí či inšpirovanie kolegov v rámci komunity.
Pridané: 29.9.2020 | Komentárov: | Prečítané: 1567 x
O niekoľko dní sa dozvieme mená víťazov prestížneho ocenenia Učiteľ Slovenska, ktorého organizátorom je Komenského inštitút. Prihlásiť sa doň mohli učitelia základných a stredných škôl, učitelia na čiastočný úväzok, ako aj školitelia v online kurzoch. Nominovať ich mohla široká verejnosť.
Pridané: 17.9.2020 | Komentárov: | Prečítané: 1588 x
Bábkové divadlo na Rázcestí pomáha s vyučovaním slovenčiny a vybraných slov.
Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici pôsobí na slovenskej divadelnej scéne 60 rokov. Vo svojej tvorbe sa zameriava na publikum rôznych vekových kategórií a aktuálne má v repertoári 24 inscenácií pre deti a 14 inscenácií pre mladých ľudí a dospelých.
Pridané: 27.5.2020 | Komentárov: | Prečítané: 1928 x
Keď Robinson stroskotal na opustenom ostrove, mal aspoň Piatka. Pre mňa sa piatok stal prekvapivo nenávideným dňom. V piatok sa nič nekončí, žiaci posielajú materiály naďalej, siahodlho vysvetľujem, čo som v škole vysvetlil raz, teraz vysvetľujem aspoň štyrikrát a nakoniec mi zavolá aj rodič a vysvetľujem to aj jemu. Do učiteľských online skupín som prestal chodiť, aby som si uchoval duševné zdravie, lebo pri toľkých šikovných kolegoch, ktorí to hravo zvládajú, starajú sa o celú rodinu a po večeroch píšu so žiakmi vlastné pokračovanie Harryho Pottera, sa cítim ako vypoužívaná špongia zo starých kriedových čias.
Pridané: 11.5.2020 | Komentárov: | Prečítané: 1929 x
Tvorivá trieda je program neformálneho vzdelávania, ktorý študentom s pedagogickým zameraním ponúka nezisková organizácia Indícia. Jeho koncepcia vychádza z presvedčenia Učíme deti – nie predmety. Je založený na inovatívnych prístupoch k vyučovaniu a na priamom prepojení učiteľskej prípravy s praxou na partnerských školách. Pozostáva zo 72 vyučovacích hodín interaktívnych prednášok a workshopov a 30 hodín praxe založených na reflexii pozorovaného a odučeného.