Pridané: 3.9.2012 | Prečítané: 3546 x
V diskusiách vo facebookovej učiteľskej skupine Skúsenosti... sme na jar natrafili na komentáre Lucie Krohn. Slovenka, ktorá učí v Nemecku, sa na školstvo pozerá cez optiku pre mnohých nezvyklú: s dôrazom na profesionalitu učiteľa. Oslovili sme ju, aby nám pomohla nazrieť do nemeckého školského systému. Varovanie: popis prípravy budúcich učiteľov môže u niektorých čitateľov spôsobiť mierny závrat.
Keď som začala učiť v Nemecku, musela som skonštatovať, že o vyučovaní, teda o modernom vyučovaní, neviem vôbec nič. Musím priznať, že som narazila na svoje hranice, keď som sa chcela vyrovnať svojim nemeckým kolegom a čo najrýchlejšie dobehnúť ich náskok. Podotýkam, že ja som bola „skončená“ učiteľka, ale na Slovensku, a oni len absolventi vysokej školy, ale domáci.
Referendariat
To, že úspešne ukončíte vysokú školu, z vás automaticky nerobí učiteľa. V Nemecku má praktická príprava budúcich učiteľov úplne iný rozsah a náročnosť ako na Slovensku. Hovorí sa jej referendariat alebo aj druhá fáza učiteľskej prípravy, trvá dva roky a končí štátnicou. Úlohou referendariatu je okrem iného vyselektovať ľudí, ktorí sa na toto náročné povolanie nehodia, nedokážu efektívne plánovať hodiny a používať moderné metódy, nie sú ochotní na sebe pracovať, nevedia pracovať pod tlakom alebo si nevedia nájsť žiadnu cestičku k žiakom. Bez úspešne absolvovaného referendariatu a záverečnej štátnej skúšky nemá v Nemecku nikto šancu dostať sa do školstva a pracovať ako učiteľ. Latka je veľmi vysoko a nie všetci, čo sa na to dajú, uspejú. U nás napríklad zo štrnástich ľudí neprešli traja.
Aké sú podmienky úspešného absolvovania referendariatu? Začínajúci učiteľ je štyri dni do týždňa v škole, kde pod vedením mentora učí (za symbolickú odmenu), a jeden deň v pedagogickom seminári. Za tie dva roky sa z vás stane metodický „profík“. Viete, ako efektívne využiť každú minútu hodiny, ako vyťažiť zo žiakov maximum, ako „otvoriť” vyučovanie, ako zaobchádzať s problémovými žiakmi, aké metódy použiť, aby sa čo najviac minimalizovalo vyrušovanie. Za každý neuvážený a neefektívny krok sa strhávajú body.
Hospitácie
Za dva roky musíte úspešne absolvovať desať hospitácií, ja som ako cudzinka mala predpísaných šestnásť. Na každú hospitáciu musíte odovzdať 20-stranovú prácu, v ktorej každý svoj krok detailne didakticky i metodicky zdôvodníte, prípadne navrhnete na tú či onú sekvenciu hodiny alternatívnu metódu podľa situácie. Po každej hospitácii nasleduje 90-minútová reflexia, na ktorej sa hodina analyzuje. Cieľom hospitácií je, aby začínajúci učiteľ robil malé pokroky a neustále sa zlepšoval. Na konci by ste mali dostať hodnotenie lepšie ako 1,5 (slovenská jednotka s hviezdičkou). Pri horšej známke sa znižuje pravdepodobnosť dostať miesto, lebo na jedno sa často uchádza aj 20 uchádzačov. Podotýkam, že ak ste odučili slušnú hodinu bez väčších chýb, ale bola to hodina „tradičná“, nemáte šancu dostať lepšiu známku ako trojku.
Štátna skúška
Referendariat sa po dvoch rokoch končí štátnou skúškou (zweites Staatsexamen), ktorá pozostáva z dvoch odučených hodín a ústnej skúšky – kolloquia. Hodnotený ste komisiou vám neznámych metodikov. Ak ste v praktickej časti neuspeli, opakujete rok referendariatu plus štátnu skúšku. Ak boli hodiny v poriadku, postupujete na ústnu skúšku. Je zameraná najmä na školské právo, ale bežné sú aj otázky z každodenného školského života alebo otázky o využívaní tej či onej metódy, ktorými vás komisia bombarduje asi hodinu. Po ústnej časti sa komisia poradí a večer vám oznámia výsledok. Veľmi dlhý a náročný deň, na ktorý určite žiaden učiteľ tak ľahko nezabudne.
Lucia KROHN (rod. LIBANTOVÁ)
Justus-von-Liebig-Realschule, Düsseldorf
» Ďalšie zaujímavé články nájdete na www.dobraskola.com a na www.burjanoskole.sk