Pridané: 12.9.2012 | Prečítané: 3420 x
Nedávno som sa kdesi dočítal, že sa rozbieha projekt, ktorého cieľom je zatraktívniť vyučovanie prostredníctvom pozývania celebrít do bežných škôl. Vraj by vďaka nim mohlo byť vyučovanie zaujímavejšie a decká omnoho motivovanejšie. Nuž, toto môžem potvrdiť. Skúsil som to už v roku 2007, keď sa mi podarilo dostať do školy na jeden deň niekoľko „hosťujúcich profesorov“, medzi ktorými boli i bratia Hochschornerovci a pán Filc. Bolo to zaujímavé spestrenie, no mám iný, podľa mňa omnoho lepší nápad. Čo keby raz za čas prišli do školy v role „hosťujúcich profesorov“ učiť rodičia? Skúsil som aj to a poviem vám, že to bolo omnoho lepšie ako učenie celebrít. Myslím, že okrem motivácie detí ponúkol tento variant aj ďalšie dôležité bonusy. Koniec koncov, posúďte sami.
Dostupnosť
Zohnať rodičov do triedy vyžaduje omnoho menšiu námahu ako zohnať Šatana, či Koščovú (i keď ani to nie je príliš veľký problém). Stačí, ak rodičom na rodičku navrhnete, že by ste chceli urobiť jeden deň zaujímavého praktického učenia z rozličných oblastí, a ak máte v triede aspoň zopár akčných jedincov, o pár dní sa dá ísť na vec. Ak je záujemcov priveľa, dá sa to urobiť na viackrát. Ak primálo, môže niekto odučiť aj viac hodín po sebe.
Odbornosť
Verím, že mnoho rodičov robí zaujímavú prácu, ktorú by bolo možné predstaviť na interaktívnych workshopoch. Dokonca si myslím, že ak hovoríme o obsahu (podrobnejšom, než je v osnovách), dokážu rodičia často ponúknuť omnoho viac než celebrity (a občas aj viac než samotní učitelia).
Spolupráca rodič – učiteľ
Jedna z vecí, ktoré dnes nie všade fungujú, sú vzťahy medzi učiteľmi a rodičmi. Aktivita, pri ktorej spolupracujú, je nutnou podmienkou na budovanie vzťahov a je na to tiež ako stvorená. Keďže majú obe strany jediný cieľ, naučiť v danom momente čo najviac, teda spraviť to najlepšie pre žiaka (dieťa), neostane im iné ako zabudnúť na svoje spory... ak nejaké majú.
Reálnejší pohľad na prácu učiteľa
Niektorí rodičia si myslia, že učenie detí je hračka. Stačí na decká trochu nakričať a potom im vysvetliť nové učivo. Napokon vyskúšať a hotovo. Tu možno vďaka novej skúsenosti odrazu zistia, že popasovať sa s hordou dvadsiatich detí a niečo ich pritom naučiť nie je zas také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Verím, že v budúcnosti si na tento zážitok ešte spomenú, keď budú mať chuť kritizovať nezvládnutie nejakej situácie v triede.
Hádam stačí, čo poviete? Kto chcel, aby som ho presvedčil, už je iste presvedčený, a kto nie, tomu by nepomohlo ani ďalších sto argumentov. Je dosť pravdepodobné, že by sme mohli nájsť aspoň desať vážnych dôvodov, prečo je učenie rodičmi vylúčené! Ba možno tí tvorivejší by ich našli omnoho viac. No ja vám vravím, že sa to dá. Dobre, dobre, možno sa to nedá, ale ja som to spravil. A bolo to skvelé.
Takže na záver mi napadá už len jediná otázka: strávite najbližšiu hodinu hľadaním dôvodov, prečo sa táto aktivita s rodičmi – učiteľmi uskutočniť nedá alebo ciest, ako by sa to dalo, keby...?
Dávid KRÁLIK
» Ďalšie zaujímavé články nájdete na www.dobraskola.com a na www.burjanoskole.sk