Pridané: 28.11.2013 | Prečítané: 2980 x
Farebná škola sa nachádza v Maďarsku v mestečku Tata, vzdialenom od hraničného priechodu iba zopár kilometrov. Ak by ste sa sem vybrali, školu hľadajte na ulici s názvom Fényes fasor, čo v preklade znamená Svetlé stromoradie.
Deti, žiaci a študenti sa na prvý pohľad ničím nelíšia od detí v bežných školách, azda iba v tom, že pôsobia pokojnejšie a radostnejšie. Školské prostredie sa výrazne líši od uniformných škôl, útulné budovy, ktoré majú jeden spoločný dvor s veľkou záhradou a ihriskom, vyžarujú pokoj a teplo. Vedľa seba tu fungujú všetky stupne škôl od materskej školy až po gymnázium.
Zakladateľom je psychológ
Zriaďovateľom je skúsený psychológ, univerzitný pedagóg, facilitátor a supervízor výcvikových programov pre budúcich psychoterapeutov Mihály Elekes. Myšlienka slobodnej školy, kam deti rady chodia a kde im dospelí neubližujú, bola pre neho pred dvadsiatimi rokmi natoľko silnou výzvou, že zanechal všetko ostatné a vybudoval školu na netradičných základoch.
Filozofia Farebnej školy vychádza z humanisticky orientovaného, na človeka zameraného prístupu. Postuloval ho Carl R. Rogers, jedna z najväčších postáv tzv. tretej sily v psychológii. S humanistickou psychológiou sa spája aj Abraham H. Maslow. Preslávila ho najmä pyramída ľudských potrieb, ktorá je iba malou časťou jeho komplexného, hĺbavého pohľadu na fungovanie človeka a jeho motiváciu.
Spomínaná filozofia vychádza z predpokladu, že ak sú vo vzťahu prítomné určité podmienky, človek bude napredovať a rozvíjať svoje schopnosti, vedomosti, talent, silu. Tento princíp je univerzálny a vychádza z hlbokej dôvery v ľudský potenciál, ktorý Rogers nazýva aktualizačnou tendenciou. Podľa neho zabezpečuje udržiavanie, rast a rozvoj každého živého organizmu.
V školskej praxi to znamená, že učiteľ vidí jedinečnosť každého žiaka, neposudzuje ho podľa vonkajších kritérií, ale facilituje jeho rast v súlade s jeho možnosťami: sprevádza žiaka v procese učenia, pričom má na zreteli, že žiak je schopný rastu, pretože je to jeho prirodzená výbava. Ak zlyháva, či už vo vzťahoch, učení, alebo v komunikácii, je to iba vonkajší symptóm toho, čo sa s ním deje vo vnútri.
Deti hovoria o sebe
Práve preto sa vo Farebnej škole veľký dôraz kladie na rozhovory. Bez nich sa nezačne ani jeden deň. Nejde iba o formalitu. Každý učiteľ disponuje psychoterapeutickou výbavou, ktorú nadobudol v dlhodobom výcvikovom programe. Podľa vyjadrenia Mihálya Elekesa je to najdôležitejšia výbava učiteľa, dokonca dôležitejšia, než sú jeho faktické vedomosti z predmetu, ktorý učí.
Deti sa učia o sebe hovoriť už od materskej školy a pokračujú v tom až do ukončenia gymnázia. V rámci skupinových alebo individuálnych rozhovorov spoznávajú samých seba, orientujú sa vo svojich vzťahoch, riešia konflikty, pomenovávajú a vyjadrujú svoje emócie. Vyrovnávajú sa so svojimi ťažobami, smútkami, hnevom, so všetkým, čo výrazne blokuje ich poznávací proces a nedovoľuje im sústrediť sa na to, čo sa práve deje na hodine.
Riadia sa svojou ústavou
V tejto škole sa uplatňuje dôvera, intimita a sloboda, čo sa veľmi „nenosí“ v tradičných školách a žiaľ, chýba aj v postojoch rodičov. Bežne sa deťom nedôveruje, uplatňuje sa nad nimi kontrola a predpokladá sa, že bez vonkajšej regulácie by sa učiť nechceli.
Deti vo Farebnej škole sa podľa všetkého učiť chcú. S učiteľmi uzatvárajú na začiatku školského roka dohody, v ktorých sa zaväzujú dosahovať isté výsledky. Riadia sa školskou ústavou, ktorú vypracovali spoločne a v ktorej sa každá pasáž začína vetou „Mám právo...“ Nie povinnosť, ale právo. Dodržanie ústavy vyžadujú aj od učiteľov, a tým sa navzájom koordinujú. Majú slobodu rozvíjať sa svojím tempom, rozhodovať sa, ako sa chcú učiť a učitelia ich v tomto rozvoji sprevádzajú.
Sloboda, ktorá je najvyššou hodnotou tejto školy, je o prevzatí osobnej zodpovednosti žiaka, študenta, ale aj učiteľa. Funkčnosť tohto systému dokazuje 20 rokov existencie školy, zanietení učitelia a tiež absolventi školy, ktorí si nachádzajú v živote uplatnenie.
Lívia LOZSI
Asociácia socioterapie a psychoterapie, Bratislava
Pozrite si 15-minútový dokument o Farebnej škole Učiť sa slobode.