Pridané: 27.11.2012 | Prečítané: 3505 x
Vláda počas rokovaní so školskými odborármi o možnom štrajku predložila návrh memoranda, ktoré obsahovalo aj návrh, aby sa učitelia zaradili k verejným činiteľom. (Štatút VČ požívajú napr. prezident, členovia vlády, sudcovia, prokurátori, štátni zamestnanci, vojaci, starostovia, predsedovia VÚC, poslanci a zamestnanci samosprávy, notári a súdni exekútori, členovia lesnej, vodnej rybárskej a poľovníckej stráže a ďalší.)
Nápad urobiť z pedagógov verejných činiteľov nie je nový. Už v roku 2009 s ním prišiel vtedajší minister školstva Ján Mikolaj (SNS). Po kritike od toho upustil. Školskí odborári najnovší návrh vlády schvaľujú. „Podľa nás je to pre ochranu pedagogického zamestnanca veľmi dôležité,“ vyhlásil predseda odborového zväzu pracovníkov školstva Pavel Ondek.
Ide však o kontroverzný návrh. Jeho kritici poukazujú na viaceré riziká, ktoré by s takýmto krokom boli spojené. Podľa nich by sa takýto krok mohol v konečnom dôsledku obrátiť proti samotným učiteľom a narobiť im mnoho neželaných a nepríjemných starostí. O to dôležitejšie je dôkladne zvážiť všetky PRE a PROTI.
PRE - Argumenty priaznivcov
- Priznanie statusu verejného činiteľa je opatrením, ktoré si vynucuje zmenená doba, v ktorej žijeme, a najmä zmenené podmienky, v ktorých pracujú učitelia.
- Status verejného činiteľa by učiteľov účinnejšie (právne) chránil pred verbálnymi a fyzickými útokmi zo strany žiakov a rodičov, ktorých, žiaľ, v ostatnom čase pribúda. (Za útok na verejného činiteľa hrozí tri až päť rokov väzenia, čo by určite pôsobilo odstrašujúco.)
- Priznanie statusu verejného činiteľa by prispelo ku zvýšeniu úcty a vážnosti učiteľov v spoločnosti.
- Je možné, že keby pedagógovia mali status verejného činiteľa, politici by cítili väčšiu potrebu adekvátne ich odmeňovať (resp. mali by menšiu odvahu odmeňovať ich neadekvátne). Učitelia by túto skutočnosť zároveň mohli využívať pri vyjednávaní o mzdách – mohli by sa odvolávať na fakt, že ako verejní činitelia majú menšie možnosti privyrobiť si inde.
- Obavy z negatív takejto úpravy nie sú opodstatnené. So statusom verejného činiteľa u nás žije mnoho „bežných“ profesií (mnohí štátni zamestnanci, starostovia, poslanci a zamestnanci samosprávy, členovia lesnej, vodnej rybárskej a poľovníckej stráže a ďalší) a nemajú s tým problémy. Isté negatíva by to so sebou prinieslo, no tie by boli dostatočne vyvážené pozitívami – zvýšenou ochranou a vyšším spoločenským statusom.
PROTI - Argumenty odporcov
- Štatút verejného činiteľa by so sebou priniesol mnohé obmedzujúce podmienky. Pre učiteľov by znamenal viaceré nové povinnosti a prísnejšie tresty, keby porušili zákon.
- Verejný činiteľ môže byť obvinený zo zneužitia právomoci verejného činiteľa a iných špecifických trestných činov spojených s výkonom tejto funkcie. Takéto obvinenia by mohli hroziť aj učiteľom – verejným činiteľom napríklad aj za neadekvátne konanie voči žiakom. (Štátna školská inšpekcia eviduje od roku 2 000 asi päťtisíc sťažností od rodičov na konanie učiteľov.)
- Verejný činiteľ nesmie prijať nijaký dar, pretože by to mohlo byť vnímané ako úplatok či korupcia. Pedagógovia by tak nemohli prijať ani kvety či bonboniéry, ktorými ich žiaci obdarovávajú na začiatku školského roka, pri odovzdávaní vysvedčení alebo na stužkových slávnostiach.
- Status verejného činiteľa by učiteľom príliš nepomohol ani proti útokom agresívnych žiakov, keďže osoby mladšie ako 14 rokov nemožno trestne stíhať.
- Mnoho učiteľov má dnes vedľajšiu prácu navyše, aby si privyrobili. Ako verejní činitelia by mohli vykonávať iba pedagogickú prácu.
- Tento krok by možno vytvoril prostredie rešpektu a strachu, ale nezvýšil by úctu k učiteľom. O zlepšenie postavenia učiteľského stavu treba usilovať inými prostriedkami.