Pridané: 27.11.2012 | Prečítané: 3906 x
Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, prečo sú „konzervatívne“ učebnice stále také obľúbené? A sú najobľúbenejšie učebnice naozaj tie najkvalitnejšie?
„Konzervatívna“ učebnica používa overené metódy a formy práce. Učivo v nej je prehľadne, logicky a na prvý pohľad jednoducho usporiadané. Má jasnú štruktúru, minimalistické grafické a ilustračné prvky. Jasným spôsobom vedie čitateľa textom. Takáto konzervatívnosť prináša so sebou poriadok a systém, atribúty, ktoré vnášajú do nášho života istotu. A pocit istoty je v škole veľmi dôležitý. Isto sa musí cítiť učiteľ v triede: bez istoty bude jeho autorita stáť na veľmi vratkých nohách. Isto sa musí cítiť aj žiak, a to na hodine i doma: bez istoty nebude zažívať pocit úspechu.
„Moderná“ učebnica zasa ponúka učiteľovi oveľa viac neštandardných metód a foriem práce. Je charakteristická bohatou grafickou úpravou a krásnymi ilustráciami, ktorých je veľa, čo má za následok menšiu prehľadnosť textu. Autor ponúka čitateľovi veľa možností, ako objaviť a zvládnuť nové veci. To všetko od učiteľa vyžaduje oveľa dlhšiu prípravu na hodinu, z jeho pohľadu často s neistým výsledkom. Stáva sa, že žiak sa v texte bez pomoci nevie zorientovať, čo môže spôsobiť, že stratí záujem.
Čo je dobrá učebnica?
„Dobrá“ kniha by mala byť rozumným pomerom konzervatívnosti a tvorivosti. Takým pomerom, aby ju vedel používať začínajúci učiteľ, aby si ju obľúbil konzervatívny učiteľ a aby dávala priestor tvorivému učiteľovi. Priestor na vyjadrenie jeho vlastnej a jemu vlastnej kreativity a súčasne dostatočné množstvo úloh, aby svoju tvorivosť „nezabíjal“ ich bezduchým zhromažďovaním.
Ale dá sa napísať jedna NAJučebnica? NAJlepšia, NAJobľúbenejšia, NAJodbornejšia, NAJ... ? Odpoveď na túto otázku vyplynie z porovnania nasledujúcich dvoch situácií, ktoré som nazvala Realita a Sen. V oboch sedia piati učitelia z jednej školy v zborovni a vyberajú si učebnicu pre ten istý predmet do toho istého ročníka (bude to zrejme veľká škola).
Realita
Každý z učiteľov drží v ruke tú istú učebnicu. Prvý hovorí: „Konečne dobrá kniha! Skvelé nápady, veľa pekných úloh. Z tohto sa mi bude dobre učiť.“ Druhý má však iný pohľad: „Kto má z tohto učiť!? Žiadny systém, je to celé chaotické, neviem sa v tom vyznať!“ Tretí nemá až taký vyhranený názor: „Celkom ujde, ale ja aj tak radšej používam svoje vlastné materiály. Možno niektoré úlohy budem vedieť použiť.“ Štvrtý si v učebnici všimne úplne iný problém: „Dobre logicky zoradené, ale málo úloh. Kde zoženiem ďalšie?“ Piaty učiteľ nad učebnicou láme palicu: „Ešte že sme si nechali staré dobré socialistické učebnice! V tých sa dobre vyznám.“
Sen
Učitelia opäť sedia v zborovni, každý z nich listuje v jednej učebnici. Prvý hovorí: „Skvelé! Toto sa bude mojim žiakom páčiť. Je to plné tvorivých podnetov a to oni majú radi!“ Druhý má skromnejšie ambície: „Tento rok si vezmem túto. Decká sú trochu pomalšie, tak sa sústredíme na to podstatné, aby zvládli základy.“
Tretí má v triede zrejme diametrálne odlišnú situáciu: „Hmmm, tým mojim fanatikom bude vyhovovať toto veľké množstvo úloh.“ A dokonca aj štvrtý je spokojný: „Učivo je pekne logicky a prehľadne usporiadané. Takto sme zvyknutí v triede robiť, to nám bude vyhovovať.“ Piaty si síce nevybral, ale aj tak je spokojný: „Tento rok nebudem potrebovať učebnicu, budeme si spolu so žiakmi priebežne spracovávať materiály.“
Tak aká je teda ideálna?
Aj keď sú všetky osoby v týchto situáciách vymyslené a nemajú svoj vzor v žiadnom konkrétnom slovenskom učiteľovi, podoba nie je čisto náhodná.
V našej slovenskej Realite drží každý učiteľ v ruke tú istú knihu, lebo o tejto rozhodli (ne)kompetentní, že je tá najlepšia. V mojom Sne však každý z učiteľov drží v ruke inú knihu, lebo on pozná svojich žiakov a pozná aj svoje didaktické metódy, a preto kompetentne rozhodne, ktorá kniha je tá najlepšia.
Zuzana BEROVÁ,
autorka učebníc
s viac ako dvadsaťročnou pisateľskou praxou, ktorej výsledkom je takmer dvadsiatka učebníc, pracovných zošitov a didaktických materiálov, stovky stretnutí s učiteľmi a desiatky prednášok a workshopov. Medzi jej titulmi nájdete aj tie „moderné“, aj tie „konzervatívne“ a verí, že stále viac a viac je tých „dobrých“.
P. S. Kniha, ktorú držia v ruke učitelia z Reality, je Matematika pre 5. ročník ZŠ, ktorej som spoluautorkou.